De toekomst van ons openbaar vervoer

Helemaal innovatief: de hyperloop

In 2013 lanceert Elon Musk het idee voor een supersnelle trein in een buis. Hij noemt het de Hyperloop. Sindsdien werken twee start-ups van de Tesla-topman aan het project. En binnenkort wordt de Hyperloop ook echt gebouwd. De stad Los Angeles heeft Musk namelijk toestemming gegeven om een drie kilometer lange tunnel onder de stad te bouwen. Zo kan het ultrasnelle transportmiddel getest worden. Eerder kreeg Musk al toestemming om met zijn derde bedrijf The Boring Company, een tunnel van New York naar Washington DC te bouwen.
Musk is dus van plan om zelf een Hyperloop te bouwen. Het is de bedoeling dat passagiers aan een snelheid van meer dan 1.200 kilometer per uur door de luchtledige tunnel worden geschoten, maar dat is voorlopig nog niet mogelijk.

Nieuwe wedstrijd

Volgend jaar houdt SpaceX voor de derde maal een Hyperloop-wedstrijd voor studenten. Ondertussen werken verschillende bedrijven aan de technologie. De Amerikaanse startup Hyperloop One wist onlangs ook al een snelheid van 300 kilometer per uur te behalen, in een nog kortere testbuis in de woestijn van Nevada.

Ondertussen in Vlaanderen

Ondertussen is er het decreet basisbereikbaarheid. Volgens dit decreet moet een nieuw Openbaar Vervoersnet uitgewerkt worden waarbij het treinaanbod de ruggengraat vormt.

De Lijn voorziet in een kernnet en een aanvullend net. Het laagste niveau is vervoer op maat waar lokale overheden en doelgroepen initiatieven voor mogen nemen.

Vervolgens worden momenteel de vervoerregio’s opgericht. Sinds kort is ook de vervoerregio Antwerpen geactiveerd. Maar er is meer, gelijktijdig met het van start gaan van de vervoerregio werd het Toekomstverbond 2030 opgericht. Binnen deze nieuwe structuur zal o.a. het Routeplan 2030 worden uitgewerkt waarin het kernnet en het aanvullend net deel van zullen uitmaken.